مخزن کندانس یا Condense Tank یک مخزن در موتور خانه بخار بوده که برای جمع آوری و ذخیره کردن آب برگشتی از تقطیر بخار در بخش تبادل حرارت مورد استفاده قرار می گیرد . این وسیله ، منبع ذخیره بویلر بخار در هنگام قطع آب است .
آب ذخیره برای سیستم از طریق همین مخزن تامین می شود .ترکیب منبع ذخیره آب با کندانس باعث شوک های حرارتی به دیاریتور می شود.
بخش کندانس همواره در سطحی پایین تر از بویلر بخار نصب می شود در دستگاه که فاقد دیاریتور هستند منبع کندانس میتواند مسولیت پمپ تغذیه را بر عهده بگیرد بشرطی که از نظر فشار، دما و آبدهی مناسب باشد .
نحوه عملکرد مخزن کندانس
آب وارد مخزن شده و از سیستم فشارشکن داخل مخزن عبور میکند و فشار آن را به حداقل میزان ممکن کم می کند.
هرچه فشار آب وروردی به مخزن کندانس بیشتر باشد مقدار تبدیل شدن آن به بخار زیادتر خواهد شد و در این قطعه مقداری از آب تحت فشار در حوالی اتمسفر تبدیل به بخار می شود و قسمت عمده آن جهت ورود به چرخه تولید بخار مورد استفاده قرار می گیرد .
بهتر است که این قطعه در فضای آزاد موتورخانه نصب گردد . این قطعه به چاله کندانس نیز شهرت دارد در بخش پایین تر از بقیه تجهیزات موتورخانه نصب می شود تا با رو بتوان تله های بخار را گرد آوری کرد .
برای تامین آب مورد نیاز بویلر معمولا آب میدانی خطوط را به این قطعه اضافه می کنند که به وسیله پمپ به دی اریتور و یا بویلر منتقل می شود .
فضای بین چاله کندانس و پمپ باید مناسب باشد تا اپراتور راحت کار کند .
این قطعه دمای بالایی دارد و امکان تشکیل کاویتاسیون وجود دارد به همین دلیل بهتر است ارتفاع مکش مناسب با پمپ باشد و از پمپ با مکش های مناسب استفاده کرد .
متعادل سازی فشار در مخزن
برای جلوگیری از افزایش فشار در این قطعه باید تانک کندانس مجهز به ونت گردد و لوله های ونت باید کلاهک های مخصوص داشته باشند که به وسیله پره های داخلی آب به وجود آمده است .
برای بررسی و تمیز کردن کامل تانک در زیر تانک نازل یک محل تخلیه قرار داده شده است . مخزن کندانس معمولا از جنس چدن، فولاد ریخته گری، پلاستیک و فولاد ضد زنگ می باشد.
نکته مهم در استفاده از کندانس وجود دارد این است که در بخش بالا سطح کاری آب منبع کندانس باید فضای مناسبی در نظر گرفت تا حرکت های ناشی از برگشتن کندانس را تحمل نماید .
بخش صفحات جانبی و بالایی باید محکم باشند و تانک کندانس باید کاملا جوشکاری شود در برخی قطعات که سهم کندانس کمتر از بیست درصد باشد فقط از دیاریتور استفاده شود .
آسیب و خوردگی کندانسور از مهمترین مشکلات است که ممکن است به وسیله عوامل مختلفی ایجاد شود.
سوراخ شدن تجهیزاتی مانند بویلر و توربین مشکل افرین است اگر بخش چگالیده و بخار درون چرخه آلوده شود آسیب های زیادی ایجاد می گردد .
برای جلوگیری از این امر نیاز است که موادی که مقاومت زیادی دارند استفاده شود مانند مس که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و فرم دهی خیلی خوبی نیز دارند .
این ماده در برابر شرایط مختلف در برخورد با الاینده های بسیار شدید خیلی مقاوم نبوده و امکان خوردگی در آنها وجود دارد.
این خوردندگی ها متاثر از نوع الیاژی که در لوله مخزن کندانس استفاده شده و شرایطی مثل میزان دما ، مقدار اکسیژن و همچنین سرعت است.
بیشترین ماده استفاده شده در ساخت لوله ها الیاژ های برنج ،مس ،مس نیکل ،آلومینیم می باشد که ممکن از تحت شرایط مختلف دچار خوردنگی شوند.
مخزن کندانس چیست؟
منبع کندانس قسمتی دارای حائز اهمیت، در سیستم موتورخانه های بخار می باشد، که می توان با طراحی مناسب آن و همچنین تجهیزات جانبی آن در هزینه، انرژی و آب صرفه جویی نمود. این مخزن ها جهت استفاده از حداکثر حجم نسبت به سطح پایینی عموما به صورت مکعب مستطیل ساخته می شوند. مخزن کندانس نوعی مخزن می باشد که برای ذخیره سازی و جمع آوری آبی که از تقطیر بخار در تجهیزات تبادل حرارت به وجود می آید از آن استفاده می شود.این منبع در هنگام قطع آب به عنوان منبع ذخیره بویلر بخار استفاده می شود.
با توجه به اینکه آبی که در سیستم بخار استفاده می شود نیازی به تصفیه، رسوب گیری و پیش گرم شدن و غیره ندارد لذا خطوط به گونه ای طراحی می شوند که پس از تخلیه کامل انرژی بخار در انتهای خطوط بخار، بخار با تله بخار به صورت کندانس گرفته می شود و دوباره به چرخه تولید بخار بازگردانده می شود.